«
»

Okategoriserat

Fredagstipset: 10 sätt att bli superproduktiv utan att gå in i väggen

2012.02.03 | 1 Comment

10 punkter klippt och klistrat ur ett nyhetsbrev från redaktionen.se

1. Viktigast först.
Jag gör alltid det viktigaste först genom att helt enkelt ställa frågan: Vad är viktigast att jag får gjort idag? Sedan gör jag en lista över två eller tre saker som jag vill få klara idag och så får allt annat som dyker upp vänta på sin tur. För att veta vad som är viktigast har jag naturligtvis satt upp både korta och långa mål så att min aktiviteter stöder målen. Det viktigaste vi har att göra på förlaget är att ta hand om det som kunderna vill. Det är nummer ett till tio på vår viktighetslista. Allt annat kan vänta.

2. Putta den stora stenen framåt.
Jag jobbar alltid lite på ”Det Stora Projektet” – DSP. Ditt DSP kan till exempel vara en total ombyggnad av sajten eller som i mitt fall planering av helt nya bokserier. Det är viktigt att ditt DSP får en liten knuff framåt varje dag för att du ska känna att du orkar med det.

3. Gör det tråkigaste först.
Ibland har jag magsyrebildande tråkiga men viktiga jobb att göra och för att slippa tänka på dem resten av dagen gör jag dem först.

4. Gör det som märks.
Bli bättre på att se vad som ger resultat. Det sägs att 80 % av våra resultat kommer från 20 % av våra ansträngningar. Lär dig jobba smartare – inte hårdare.

5. Fundera i termerna: Vad är nästa steg?
Istället för att planera allt du behöver göra för att bli klar så kan du fokusera på nästa lilla del som tar dig framåt. Det här är ett bra sätt att lura sig själv att inte bara ta nästa steg utan nästa och nästa också utan att bli trött på allt man har att göra.

6. Gör liknande uppgifter vid samma tillfälle.
Det gäller till exempel att svara på mail, ta hand om posten och att ringa kunder för att sälja. När du gör så här blir du mer fokuserad och får tiden att räknas.

7. Avgör vad som är bråttom och viktigt.
Många människor lägger alldeles för mycket tid på sånt som varken är bråttom eller viktigt.

8. Vad är egentligen bråttom?
Låt inte andras bråttom automatisk bli bråttom för dig. Att andra inte kan göra saker i tid och kommer till dig för att få en brandsläckare är inte acceptabelt. Och för att någon säger att det är bråttom betyder inte att det är det. Tänk innan du stressar upp dig på jobbet.

9. Bli matematisk.
Räkna ut vilken din timlön är och ställ den mot saker du ska göra. Är det värt att betala dig si och så mycket för att göra det här? Kan någon annan göra det istället?

10. Gör en sak i taget.
Folk som skryter om hur många bollar de har i luften är ofta bara frustrerade brandsläckare, alltså personer som reagerar på saker som kastas till dem istället för att vara proaktiva och få saker att hända. Gör en sak i taget och gör den bra så blir du både nöjd och resultatet fint.

 

Hur ligger det till med dessa tips för min egen del? Jag kan med lätthet konstatera att det är tips jag bör ta åt mig en del av…eller ganska mycket om jag ska vara ärlig. Jag lade alldeles innan 15 minuter på att leta efter en snutt musik som jag bara ville veta vad det var – till vilken nytta?!?!

Hur är det för dig? Håller du en effektivitetsnivå som känns rimlig?

Taggar:, , ,

1 kommentar

Vad tycker du?

Skriv vad du tycker här nedan eller trackbacka från din egen sajt. Prenumerera på kommentarerna.

Var trevlig, håll det snyggt, håll dig till ämnet och ingen spam tack

Du kan använda dessa taggar:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

:

:

:


«
»